COMPUTER&PHONE DANA

COMPUTER&PHONE DANA
کامپیوتر و موبایل

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 551
بازدید کل : 56282
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 551
بازدید کل : 56282
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

 اگر می خواهید در هنگام خرید هارد دیسک با رفتن به بازار دچار سردرگمی نشوید و یک انتخاب درست و حساب شده داشته باشید مطالب زیر را حتما مطالعه کنید. در این مقاله نکته های ضروری برای خرید یک هارد دیسک که باید به آنها توجه کرد خواهید آموخت.hard02

  

نکات کلیدی:

1-نوع درگاه: هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که مادر بورد شما از کدام درگاه برای ارتباط با هارد پشتیبانی می کند و هاردی مناسب با آن خریداری کنید.

2-حافظه داخلی هارد دیسک ها: حافظه داخلی هارد دیسک ها یا بافر(Buffer)  باعث افزایش سرعت خواندن و نوشتن هارد دیسک می شود هنگام خرید توجه کنید این میزان حداقل 8 مگا بایت باشد.

3-سرعت چرخش: منظور سرعت چرخش هد هارد دیسک است. این میزان به طور معمول برای هارد دیسک های عمومی 7200 دور در دقیقه(rpm)  است. دقت کنید کمتر از این میزان نباشد.

4-تکنولوژی های استفاده شده در ساخت: دقت کنید که هارد دارای چه خصوصیاتی است. مانند آرام و بی سر و صدا کار کردن و ....

5-گارانتی: به گارانتی هارد دقت فراوان کنید. چون اجناس نامرغوب و غیر اصل از یک مارک در بازار به وفور پیدا می شود. همیشه وسایل را با گارانتی شرکت های معتبر خریداری کنید.

 

توضیح کامل:

 

اولین فاکتور، نوع درگاه:
 هار دیسک ها به طور معمول از سه درگاهSCSI ,PATA , SATA  برای ارتباط با مادر بورد استفاده می کنند. درگاهPATA  که بهIdE  معروف است یک درگاه قدیمی است که به علت مشکلات نصب و سرعت پایین انتقال اطلاعات (حدود 133 مگابایت در ثانیه) در حال منقرض شدن است. 

درگاه هایSATA  که جایگزین درگاه هایPATA  شده اند از سرعت بالاتری برخوردارند (از 5/1 گیگابایت در ثانیه تا 3 گیگابایت در ثانیه) و مشکلات نصب را هم ندارند در ضمن از کابل باریکتری نسبت به کابل هایIDE  برخوردارند و فضای کمتری اشغال می کنند.

پرسرعت ترین درگاه در حال حاضرSCSI  نام دارد. این درگاه جزو درگاه های حرفه ای است و هارد هایی که از این درگاه برای اتصال به مادربورد استفاده می کنند قیمت بالایی دارند. 

این نوع هاردها تنها برای کارهای حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند و برای اتصال به مادر بورد نیاز به یک کارتSCSI  نیز دارند. که این کارت هم قیمت بالایی دارد. پس قبل از هر چیز ببینید مادر بوردتان از کدام درگاه پشتیبانی می کند.

 

فاکتور دوم، حافظه داخلی هارد دیسک ها: 
حافظه داخلی هارد دیسک را با نام بافر(BUFFER)  می شناسیم کار اصلی اين حافظه ها اين است كه جلوي كند به نظر رسيدن خواندن و نوشتن هارد ديسك را بگيرند زيرا هاردها وسايلي مكانيكي هستند و از سرعت پاييني برخوردارند. مقدار اين اين حافظه از 2 مگا بايت شروع مي شود و تا 32 مكابايت هم وجود دارد كه بسته به ميزان ظرفيت هارد اين حافظه هم افزايش مي يابد. اكثر هاردهاي معمولي از 8 مگابايت بافر بهره مي برند و اين ميزان در حال حاضر براي اكثر هاردها كافي است بايد بدانيد تفاوت زيادي بين بازده كاري يك هارد ديسك با 8 مگابايت بافرو يك هارد ديسك با 16 مگابايت نيست.  اما در هنگام خريد دقت كنيد اين ميزان كمتر از 8 مگابايت نباشد.

فاكتور سوم، سرعت چرخش: 
منظور از سرعت چرخش سرعت چرخش هد هارد است كه واحد آن دور در دقيقه يا(rpm)  است. كار هدها چرخش روي صفحات هارد براي خواندن و نوشتن اطلاعات است. پس سرعت چرخش اين هد در سرعت انتقال اطلاعات تاثير بسزايي دارد. اما بايد بدانيم كه تمام هارد ديسك هاي معمولي موجود در بازار از سرعت 7200 دور در دقيقه استفاده مي كنند و هارد ديسك هاي حرفه اي از سرعت 10000 تا 15000 دور بهره مي برند.
توجه داشته باشيد روي هارد سرعت را كمتر 7200 دور ذكر نكرده باشد.

فاكتور چهارم، تكنولوژي هاي استفاده شده در ساخت:
 از ديگر فاكتورهايي كه در خريد ممكن است تاثير داشته باشد تكنولوژي هاي به كار رفته در هارد يا همان خصوصيات هارد است. به عنوان مثال آرام و بي صدا بودن كار كردن هارد ديسك ها از امكاناتي است كه در هاردها وجود دارد و با نام silent steak seek  مشهور است. 

فاكتور پنجم، گارانتي: 
چون در بازار احتمال وجود هاردهاي تقلبي و نامرغوب هست پس بهتر است كه هارد را با گارانتي يك شركت معتبر تهيه كنيد تا در صورت بروز اتفاق شما را پشتيباني كنند. سعي كنيد در هنگام خريد از گارانتي شركت هاي معروف استفاده كنيد. 

هاردها را مي توان به سه دسته ارزان قيمت، ميان قيمت و گران قيمت تقسيم كرد.

هاردهاي ارزان قيمت از 40 تا 160 گيگابايت ظرفيت دارند و از رابط هايIDE  ياSATA  استفاده مي كنند و حافظه داخلي آن ها نيز 8 مگابايت است. و سرعت چرخش آن ها 7200 دور در دقيقه است.

 

 هاردهاي ميان قيمت از 200 گيگابايت شروع شده به 400 گيگابايت ختم مي شوند و اين هاردها هم از رابط هايIDE  ياSATA  استفاده مي كنند و حافظه داخلي آن ها 8 يا 16 مگابايت است سرعت چرخش هد آن ها نيز همان 7200 دور در دقيقه است.

 

هاردهاي گران قيمت: اين هاردها از قيمت هاي بالايي برخوردارند و فقط مخصوص حرفه اي ها هستند ظرفيت آن ها معمولا زياد نيست اما سرعت چرخش هد آن ها 10000 يا 15000 دور در دقيقه است و از رابط هايSCSI  ياSATA  استفاده مي كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:هارد,hard disk, توسط محمد حسین کشاورز
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :